Activiteit 1 Lopen op de stoep

Doel

De leerling loopt op de stoep, zo ver mogelijk bij de weg vandaan.

Deelvaardigheden

Op de stoep zo ver mogelijk van de weg lopen.

Materialen

  • Stoepkrijt
  • 20 gele markeerbollen
  • 2 pylonen
  • 2 staanders
  • 2 verkeersborden voetpad (G07)"

Oefening

Maak een oefening op het schoolplein met daarin een weg en daarlangs aan beide kanten een stoep. Leg aan de kinderen uit wat de stoep is en wat de weg is. De leerlingen lopen individueel over de stoep, waarbij het belangrijk is dat ze zo ver mogelijk van de weg vandaan lopen.

Plattegrond activiteit 1

De leerling

  • loopt naar het startpunt
  • loopt op de stoep, zo ver mogelijk van de weg vandaan
  • loopt om de pylon heen
  • loopt verder op de stoep, zo ver mogelijk van de weg vandaan
  • loopt om de pylon heen naar het begin van de route en sluit aan in de rij.

Differentiatie

  • Laat de leerlingen in tweetallen lopen. Ook nu is het belangrijk dat ze niet te dicht bij de stoeprand komen en dat ze elkaar niet duwen en trekken.
  • Laat een leerling vanaf de andere kant aan komen lopen. Hierbij is het belangrijk dat de kinderen elkaar voldoende ruimte geven, zodat niemand van de stoep af hoeft te gaan. Het tweetal gaat achter elkaar lopen, tot de andere leerling gepasseerd is.

Activiteit 2 Lopen langs obstakel

Doel

De leerling kijkt of er verkeer aankomt voordat hij een obstakel passeert.

Deelvaardigheden

  • Zo ver mogelijk van de weg lopen.
  • Naar achter, opzij, naar voren en naar achteren kijken.
  • Reageren op overig verkeer.
  • Obstakel passeren.

Materialen

  • Stoepkrijt
  • 20 blauw markeerbollen
  • 2 pylonen
  • 2 staanders
  • 2 verkeersborden voetpad (G07)
  • 2 obstakels (bijvoorbeeld afvalcontainers)
  • 2 fietsen (bij de differentiatie)

Oefening

Maak een oefening op het schoolplein met daarin een weg en daarlangs aan beide kanten een stoep. Leg aan de kinderen uit wat de stoep is en wat de weg is. De leerlingen lopen individueel over de stoep, waarbij het belangrijk is dat ze zo ver mogelijk van de weg vandaan lopen.

Plattegrond activiteit 2

De leerling

  • loopt naar het startpunt
  • loopt op de stoep, zo ver mogelijk van de weg vandaan tot vlak voor het obstakel
  • stopt bij de stoeprand
  • kijkt naar achter, opzij, naar voren en weer naar achter
  • wacht als er verkeer aankomt en kijkt opnieuw als het verkeer voorbij is
  • loopt over de weg om het obstakel heen en gaat daarbij niet verder de weg op dan noodzakelijk
  • gaat zo snel mogelijk weer terug op de stoep
  • loopt om de pylon heen
  • herhaalt de handelingen bij het volgende obstakel
  • loopt verder op de stoep, zo ver mogelijk van de weg vandaan
  • loopt om de pylon heen naar het begin van de route en sluit aan in de rij.

Differentiatie

  • Laat twee leerlingen op de weg fietsen. De kinderen mogen pas langs het obstakel lopen als er geen verkeer aankomt.
  • Laat de leerlingen in kleine groepjes langs het obstakel lopen. Hierbij is het belangrijk dat de kinderen achter elkaar gaan lopen als ze het obstakel passeren.

Instructiefilm Oversteken zo doe je dat!

Activiteit 3 Recht oversteken

Doel

De leerling kijkt naar links, rechts en weer naar links voordat hij de weg gaat oversteken. De leerling steekt de weg recht over.

Deelvaardigheden

  • Voor de stoeprand stoppen
  • Naar links, rechts, links kijken
  • Reageren op overig verkeer rustig en recht oversteken

Materialen

  • Stoepkrijt
  • 9 gele markeerbollen
  • 2 pylonen
  • Fiets (en 2 fietsen bij de differentiatie)

Oefening

Opdracht 1

De leerling:

  • loopt naar het startpunt en stopt op de laatste stoeptegel vóór de stoeprand
  • kijkt naar links, rechts en weer naar links
  • wacht als er verkeer aankomt en kijkt opnieuw als het verkeer voorbij is
  • steekt rustig en recht over als er niets aankomt
  • blijft kijken tijdens het oversteken: eerst naar links, daarna naar rechts
  • loopt via de markeerbollen naar het begin van de route en sluit aan in de rij.
     

Opdracht 2
 

Eén van de leerlingen fietst over de weg (de leerling kan hier ook doen alsof hij fietst). De overige leerlingen:

  • lopen naar het startpunt en stoppen op de laatste tegel vóór de stoeprand
  • letten goed op de fietser die over de weg fietst
  • steken over zoals in opdracht 1.
Plattegrond activiteit 3

Differentiatie

Als opdracht 2, maar laat nu twee of meer leerlingen over de weg fietsen (of doen alsof ze fietsen).

Terug naar volledig lespakket