Activiteiten

  1. Samen slalom fietsen*
  2. Samen van rijbaan wisselen*
  3. Langs een obstakel fietsen en inhalen*

* Deze activiteiten worden ook in groep 5 en 6 aangeboden.

Deelvaardigheden

  • Opstappen
  • Wegrijden
  • Naast elkaar fietsen
  • Naast elkaar slalom fietsen
  • Naast elkaar een bocht fietsen
  • Achterom kijken
  • Hand uitsteken
  • Naast elkaar van rijbaan wisselen
  • Achter elkaar fietsen
  • Om een obstakel heen fietsen
  • Achter elkaar een bocht fietsen
  • Langzaam fietsen om ruimte te geven
  • Versnellen om in te halen
  • Inhalen
  • Remmen
  • Achter elkaar stoppen
  • Afstappen

Instructiefilm Samen slalommen en van rijbaan wisselen

Instructiefilm Langs een obstakel fietsen

Fietscheck

Voorbereiding

  • Vraag de leerlingen met de fiets naar school te komen.
  • Vraag drie ouders/stagiaires/klassenassistentes om te helpen.
  • Verdeel de klas in drie groepen.
  • Geef de instructie aan de begeleiders.
  • Verzamel het materiaal.
  • Zet de oefeningen uit.

Benodigde tijd

  • Voorbereiding in de klas: 10 minuten
  • Instructie aan de begeleiders: 10 minuten
  • Drie oefeningen uitzetten: 30 minuten
  • Uitvoering: 45 minuten
  • Nabespreken: 5 minuten
  • Opruimen: 5 – 10 minuten

Werkwijze

Het thema ‘Fietskunsten’ bestaat voor groep 7/8 uit vier lessen waarin de basisvaardigheden van het fietsen worden geoefend. Elke les is onderverdeeld in drie activiteiten. In deze vierde les wordt het fietsen met z’n tweeën naast elkaar geoefend. Het samen fietsen komt vanaf groep 7 steeds vaker voor. De leerlingen leren bij deze activiteiten dat het belangrijk is om rekening te houden met elkaar.

De doelen van deze les zijn:

  • activiteit 1: De leerlingen geven elkaar de ruimte wanneer zij naast elkaar scherpe bochten fietsen.
  • activiteit 2: De leerlingen kijken over de schouder om het achteropkomend verkeer te zien aankomen. De leerlingen wisselen naast elkaar van rijbaan en geven elkaar de ruimte.
  • activiteit 3: De leerlingen kijken voor het passeren van een obstakel en het inhalen over de schouder om het achteropkomend verkeer te zien aankomen. De leerlingen kijken na het passeren van het obstakel en het inhalen over de rechterschouder om te zien of er ruimte is om weer rechts te gaan fietsen.

Bij de pleinles zet u de drie oefeningen van tevoren uit. De klas wordt verdeeld in drie groepen en na elke 10 tot 15 minuten wordt er van oefening gewisseld. De begeleiders blijven bij de oefening staan, hierdoor hoeft de instructie maar één keer aan de begeleiders gegeven te worden.

Terug naar volledig lespakket