Activiteiten

  1. Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor
  2. Fietsen op een gelijkwaardige kruising met overstekende voetgangers
  3. Fietsen op een rotonde zonder fietspad*

* Deze activiteit wordt ook in groep 5 en 6 aangeboden.

Deelvaardigheden

  • Vaart minderen bij de kruising
  • Achterom kijken
  • Hand uitsteken
  • Voorsorteren
  • Voor de kruising naar links, naar voren en naar rechts kijken
  • Bocht fietsen
  • Voorrang geven aan verkeer dat rechtdoor gaat op dezelfde weg
  • Voorrang krijgen van afslaand verkeer
  • Voorrang geven aan verkeer van rechts
  • Voorrang krijgen van verkeer van links
  • De voetgangers bij het zebrapad voor laten gaan
  • Oversteken bij een zebrapad
  • Oversteken bij een kruising
  • Vaart minderen bij de rotonde
  • Voor de rotonde naar links kijken
  • Invoegen op de rotonde
  • Rotonde half fietsen
  • Rotonde helemaal fietsen
  • Achterom kijken
  • Hand uitsteken
  • Rotonde verlaten
  • Voorrang geven aan verkeer op de rotonde
  • Voorrang krijgen van verkeer dat de rotonde nadert

Instructiefilm Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor

Voorbereiding

  • Vraag de leerlingen met de fiets naar school te komen.
  • Vraag drie ouders/stagiaires/klassenassistentes om te helpen.
  • Verdeel de klas in drie groepen.
  • Geef de instructie aan de begeleiders.
  • Verzamel het materiaal.
  • Zet de oefeningen uit.

Benodigde tijd

  • Voorbereiding in de klas: 10 minuten
  • Instructie aan de begeleiders: 10 minuten
  • Oefeningen uitzetten: 30 minuten
  • Uitvoering: 45 minuten
  • Nabespreken: 5 minuten
  • Opruimen: 5 – 10 minuten

Werkwijze

Het thema ‘Fietskunsten in het verkeer’ bestaat voor groep 7/8 uit één les waarin het fietsen en voorrang geven/krijgen wordt geoefend. De les is onderverdeeld in drie activiteiten.

De doelen van deze les zijn:

  • activiteit 1: De leerling verleent, bij het naderen van een kruising, voorrang aan rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg wanneer de leerling afslaat. De leerling kijkt of hij voorrang krijgt van bestuurders op dezelfde weg die afslaan wanneer de leerling rechtdoor fietst.
  • activiteit 2: De leerling verleent, bij het naderen van een gelijkwaardige kruising, voorrang aan bestuurders van rechts. De leerling kijkt of hij voorrang krijgt van bestuurders van links. De leerling verleent voorrang aan voetgangers op het zebrapad.
  • activiteit 3: De leerling verleent, bij het naderen van een rotonde, voorrang aan verkeer dat op de rotonde rijdt. De leerling kijkt of hij voorrang krijgt wanneer hij op de rotonde fietst. De leerling kijkt over de rechterschouder en steekt de rechterhand uit wanneer hij de rotonde verlaat.

Bij de pleinles zet u de drie oefeningen van tevoren uit. De klas wordt verdeeld in drie groepen en na elke 10 tot 15 minuten wordt er van oefening gewisseld. De begeleiders blijven bij de oefening staan, hierdoor hoeft de instructie maar één keer aan de begeleiders gegeven te worden.

Instructiefilm Hulpdiensten in het verkeer

Instructiefilm Mono fietsen

Instructiefilm De dode hoek van vrachtwagens

Terug naar volledig lespakket